Fyrverkerier eller tufft smällande?

Ett vackert fyrverkeri vid något enstaka pampigt firande kan vara hisnande vackert och häftigt mullrande. Ungefär som slutet på allt, trots att man vet att det är ofarligt och att allt är som vanligt när krutröken lagt sig...

Men tjut och pang och smäll i flera dagar och helt okordinerat är en bedrövlig upplevelse.

Snart kommer alla kommuner se sig nödsakade att förbjuda alla privata fyrverkerier. Några har redan gjort det om jag inte fattat fel.

Än så länge har jag bara hört två smällar och hört ett tjut, men jag har ju åkt skidor på fjället.

Vuxna människor blir störda om det smäller och tjuter när man nyss somnat. Men det finns många familjer som har hundar som blir skärrade redan vid den första smällen en förmidag. En dryg vecka med en vettskrämd vovve är inte så kul...

Knallar och tjut på dagtid stör inte mig, men jag får en känsla av en familj som har småttingar med kontaktproblem i familjen, när jag hör de spridda knallarna och häxtjuten...  har dom lurat farsan och morsan när dom är ute och pangar tufft för att imponera på kompisar?

Eller en familj med duktiga barn som har fått föräldrarnas förtroende, och kan hantera det själva. Trots att dom är för unga för att förstå hur resten av omgivningen uppfattar deras smällande.

Än är det lugnt i Idre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0