En händelserik måndag ...

Börjar med ett kort besök hos Arne G för att se hur pappersmaskinen har utvecklats. Jag hade ju oladdade batterier i kameran i går.


Och ser man på! Nu har den kopplats bort från staffliet och hänger på väggen i ateljen. Korsnäs i Gävle handlar det om. Något för styrelserummet på Korsnäs kanske ?

Och på staffliet fanns nästa spännande maskin. En boardmaskin som Arne jobbade med i Rumänien när han träffade Angela.

Den målningen såg jag som första utkast på ett skissblock i lördags.

Spännande apparat.

Och nu sitter den på staffliet i mycket större format....

De skissade linjerna på duken syns inte så bra, däremot lyser skuggan av staffliet igenom på grund av det starka solskenet i snön utanför.

Efter besöket hos Arne tittade jag in hos Erling för att göra dagens inspektion av läget på golfbanan, och då började det bli riktigt intressant. Erling hittade inte sin jacka....

- I lördags var vi på tavelbränning hos Arne och jag såg att du inte hade jackan när vi gick hem. 
- Inte dit heller. säger Erling bestämt.
- Var du ute och glömde den någonstans igår? frågar jag.
- Nej, jag var inte ute och tog av mig någon jacka i går. svarar Erling.

Efter en del funderande gör vi trots allt ett nytt besök hos Arne och Angela för att se om det finns en jacka i gäststugan. Nej, inte där.

- Då måste jag ha glömt den i Fjätervålen före tavelbränningen. tycker Erling.
- Jag har inget minne av att du tog av dig jackan, trots att vi satt en bra stund i solen utanför Jans Skidshop. påstår jag.
- Karin och Karin satte sig ju på bänken efter oss, och dom borde ju ha hojtat om dom såg att det låg kvar en jacka...

Hur som helst så ringde Erling både till Jan, PG Nilsson och till restaurangen i Fjätervålen. Nej, ingen jacka.
Men vädret var ju soligt och skönt så vi tog en tur dit för att sola, titta på glada turister och fundera över mysteriet med jackan. Och som vi funderade.

Vi kom på att Erling hade jackan med hem från Fjätervålen eftersom han bara hade en ficka för plånboken, och den var i jackan. Och plånboken var hemma.

Jag hävdade att han måste ha hängt jackan under en annan jacka på samma galge.
- Ja det hänger en grön jacka i hallen, och då måste den hänga där. säger Erling.
- Hade du inget besök hemma i går? frågar jag.
- Jo det hade jag, men dels var det ingen som stjäl en jacka, dels tror jag inte att storleken passar.
- Men man kan ju ta fel av misstag. Han kanske har en likadan hemma och råkade bara se den i ögonvrån och plocka med den. tyckte jag.
- Njaej... tyckte Erling.

När vi kom hem lyfte Erling på den gröna jackan, men där fanns inget mer på galgen. Hmmm.

- Jag letar igenom huset en gång till, och sedan hälsar jag på och frågar om möjligen min jacka kom med av misstag.

Sagt och gjort.

Vad hände då? Jo Erlings besök var mycket välkommet, för i köket hängde en jacka över en stol som ingen visste var den kom från. Jackan hade orsakat stora bryderier. Vem kan ha varit här och glömt den?

Lyckligt slut alltså. Och många glada gapskratt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0