Skrev trots allt till Vägverket..

... kunde inte släppa det märkliga i argumenten kring snökäpparna.
 
Är dom bara ett diskret hjälpmedel för snöplogen, eller ökar dom trafiksäkerheten när mörkret faller?

Jag återkommer i ärendet när jag fått svar från Vägverket på följande mail:

"Hej Vägverket.

Snökäpparna, eller plogpinnarna, kommer i vinter att få reflexer igen enligt beslut av Vägverket.

I pressen framstår det som att trafikanterna har påverkat Vägverket till att återinföra reflexer.


Är det så det nya beslutet har fattats, eller är det plogbilsförarna som vill ha reflexer för att kunna ploga bättre?


Jag har färdats många mil på höstvägar och vintervägar med klarblå snökäppar med reflexer och sett dom som ett bidrag till ökad trafiksäkerhet. Mest på grund av att man ser passerande älgar tidigare, men också på grund av bättre plogade vägkanter. Och jag har sett mörkret när de försvann...


Vänliga hälsningar

Ulf B i Idre"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0