Linköping ångar på..

Det finns tre skäl till att jag har LHC som ett favortilag lite vid sidan av golf, skidåkning och andra intressen.

Jag hade mitt första riktiga jobb på SAAB i Linköping.
Mina barn flyttade från Mora till Linköping för högskolestudier.
Linköping har ett bra hockeylag.



Sökte efter loggan på Google och hittade som första träff Cern, och experimentet  i den enorma "Large Hydron Collider" 

Rubriken var:

Inga svarta hål
när LHC kör igång.

Det experimentet handlar om  att skapa ett pyttelitet "Svart hål" för att försöka hitta de teoretiskt framräknade partiklar som behövs för att verifiera matematiska formler, och hjälpa oss förstå Universums uppkomst och sammansättning.

Och LHC ångar på ... men kanske motståndarburen är som ett svart hål och suger in puckarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0