Finansiärer och stora visioner..

Igår såg jag initiativtagarna och huvudintressenterna i Idre Golf & Spa och Himmefjäll tillsammans på golfbanan i Idre.

Oj, tänkte jag. Samarbete här kanske. Kanske en ny golfbana vid Himmelfjäll, och ett gemensamt Spa mitt emellan?

Men när jag läste Mora Tidning förstod jag att det var Staffan och Himmelfjäll som arrangerat ett studiebesök på golfbanan tillsammans med sina amerikanska skidbackearkitekter.

Det som var positivt överraskande för mig var artikelns beskrivning av fallhöjder för skidåkning på Himmeråsen.

Kul. Men jag tvivlar fortfarande.
Mest tvivlar jag på affärsidén som gäller golfbanan. Ni nya hål och fler gäster tror jag på, men ett Spa och lyxhotell vid golfbanan kan sabotera hela den nuvarande affärsidén. Tror jag. Är jag övertygad om.

Ibland får jag tillfälle att diskutera golfbaneprojektet med kompisar. De som vill se allt förverkligat undrar varför jag motarbetar och var jag får min negativa information ifrån.

Jag motarbetar inte. Jag hoppas att det går att genomföra, och jag hoppas att jag har fel när det gäller affärsidén.

De av mina kompisar, och besökare utifrån, som är opåverkat skeptiska framför ungefär samma argument som jag. Den lilla gemytliga atmosfären och överraskande fina golfbanan överträffar hela tiden kundernas förväntningar.

Om ett nytt väldesignat och tjusigt Spa, gym och hotell vid entrén gör konkurs eller på något sätt överlever på ett bra sätt för medlemmarna, så är affärsidén för Idrefjällens golfbana förändrad på ett negativt sätt.

Hoppas att jag har fel. Hoppas att det går i lås och att vi får nya gäster från hela Europa och att det blir full fart med vinteraktiviteter vid golfbanan.

Men jag tror inte på idén.

Kommentarer
Postat av: Mats Johnson

Uffe,



Jag uppskattar dina tankar och kommentarer om golfbaneprojektet Idre Golf Ski & Spa. Vi har en fantastisk atmosfär idag som Idre Golf Ski & Spa har alla avsikter att bygga vidare på och utveckla. Det är inte vår avsikt att bygga ett lyxhotell. För att citera Ernst: "enkelhet kommer att bli ett honnörsord". Vi skall skapa en anläggning som gör det värt resan till Idre året runt och som dessutom är attraktiv för den bofasta befolkningen. Då måste vi erbjuda aktiviteter som kompletterar golfen och som håller samma höga klass som golfbanan dvs. konferens, spa, gym, restaurang, vinterupplevelser och kanske t.o.m. ett utbud av kultur.



Hälsningar,

Mats Johnson

AB Idre Golf Ski & Spa

2008-09-12 @ 10:55:29
Postat av: Uffe

Tack Mats.

Jag tror att ni sprider för lite information om hur era tankar utvecklas, och vad som hänt sedan de första presentationerna.



Det medför risk för ryktesspridning och olika tyckanden som inte längre är relevanta.



Hälsningar

Ulf

2008-09-12 @ 17:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0