Klimatdebatten börjar svalna när vintern nalkas

Men det gäller bara vår halva av klotet. Där nere på andra sidan, där sommaren är i antågande, har många varit väldigt skeptiska till AGW. Men det kanske börjar komma larmrapporter snart...

Jag har länge följt debatten på en sida som heter The Climate Scam.

Där debatterar en hel del folk, alltifrån rena knäppgökar till politiker, seriösa forskare och kunniga vetenskapsmän. Alla sorter alltså.  

Jag har börjat få en ganska tydlig bild över var de olika signaturerna hör hemma, och har försökt göra en enkel bild av debatten.


Eftersom jag inte kan klistra in bilden i Maggies blogg, så tar jag en genväg.
Jag visar den här och lägger in en länk i hennes blogg.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Vetenskapen kan inte styra. Vetenskap beskriver verkligheten, den har inget att säga om vad som är bra eller dåligt. En vetenskapsman kan säga "om du gör A händer B", men sen är det upp till politiker att avgöra om B är önskvärt eller om A är så viktigt att man skall göra det även till priset av att B händer. Däremot finns det förstås politiker som ignorerar vetenskapen och gör A i hopp om att B inte skall inträffa.

2008-11-13 @ 16:47:38
Postat av: Anonym

Ja så är det Thomas.

Och det många politiker slutligen bestämmer sig för är det som verkar mest gångbart för att få beröm i media.



Dom klarar inte av att väga A mot B på det sätt som du kan...

2008-11-13 @ 16:58:18
Postat av: Iven

Bra idé att sortera folk efter vissa kriterier.

Tycker dock att du glömt två kategorier:

De som har patent på sanningen

och de som åberopar verkligheten...

2008-11-13 @ 23:36:07
Postat av: Peter Stilbs

"Styra" ? Klimatet kan inte styras.

2008-11-14 @ 08:35:33
Postat av: Ulf

Helt rätt, Peter.



Jag menade "styra" samhället i vidare mening...

2008-11-14 @ 08:59:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0