En medioker golfares funderingar...

... efter dagens presentation av nio nya hål i Idre.

Först vill jag säga att jag i många år har saknat vit tee i Idre. Inte för egen del, men för att locka fler duktiga spelare och kunna arrangera tävlingar med duktigare spelare. Men jag har förstått att det inte går att förlänga banan som den nu är utlagd.

Å andra sidan har jag också så småningom förstått att vi har en attraktiv och omtalad turistbana som inte behöver vare sig stora tävlingar eller fler besökare med lågt hcp än vi redan har.

Johan Benestam har skissat nio nya hål som ska vara utmanande och "lura" golfaren genom att inte tydligt visa alla hinder. Dessutom skulle det inte bli så många bunkrar, men "fler naturliga hinder".

OK, det finns olika filosofier om bandesign. Jag spelade Vidbynäs för ett par år sedan. Bunkrar vart man såg. Och alla låg som gapande käftar längs fairway eller runt greenerna. Den arkitekten tyckte att alla hinder skulle vara väl synliga hinder redan från tee. De skulle vara i spel redan innan man skickat iväg bollen,och inte komma som en överraskning i efterhand.

Proffsen drabbas aldrig av överraskningar på en golfbana eftersom dom spelar in sig på banan före en tävling och har en caddie som kan alla hinder och avstånd.

På en turistbana där merparten av de betalande gästerna vill njuta av ovanligt grönt gräs, orörd fjällskog så långt ögat når, så fungerar det annorlunda. Man är tacksam för att bollen oftast är spelbar i en snäll terräng vid sidan av fairway och att den aldrig tappas bort i hög ruff.

Men visst lockas jag av utmaningar och chansar gärna vilt, om jag inte blivit straffad på grund av samma oförmåga alltför många gånger. Och visst tror jag att vi ska kunna utveckla golfen i Idre med nya hål. Och de flesta av de idéer och tankar som Johan Benestam förmedlade lät bra. T ex ett minimum av konstgjorda arrangemang runt banan (inte för att vi har några nu, men ändå en klok synpunkt), och mer spännande greenområden.

Funderar förhoppningsvis inte mer ikväll, men återkommer nog. Det här känns ju så viktigt för en medioker golfare med förhoppningar om ännu fler besökare som överraskas positivt av golfen i Idre.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0