Golfkris?

Golfen tappar mark som en växande folksport.


Golfklubbar investerar stora belopp, riskerar konkurs och tappar medlemmar.

Nya banor byggs och det tävlas om att vara nyast, bäst och lyxigast.

Klubbar med låg medlemsavgift och små och anspråkslösa golfbanor får fler och fler medlemmar.

Men samtidigt försöker klubbar med stora investeringar i de egna anläggningarna försvåra de nya klubbarnas medlemmars golfspel.


Är vi på väg tillbaka till "moderatbandyns" tid? Risken är stor.
Läste nyss en reklambroschyr som berättade att "Sveriges största golfsatsning sker nu i Thailand". Man undrar hur det ska sluta.


Vår golfbana i Idre har fått mängder av berättigat beröm genom åren. Och under högsäsong är det mer än fullbokat på banan. Om vi inte hade haft reserverade tider för medlemmar så hade vi inte haft tillgång till golf under högsäsong.


Jag har i många år tyckt att vi har alldeles för låg greenfee under högsäsong. Högre greenfee kan ge fler medlemmar eftersom vi har en hyggligt låg medlemsavgift. Högre greenfee i kombination med bättre rabatter för de som säljer boende och golf som paket skulle kunna kännas lockande för tillfälliga besökare.


Och vi skulle få lagom många gäster och bättre ekonomi för banan. Kanske färre i kö i butiken och restaurangen, men utan en fortsatt populär bana så tappar ju även restaurang och golfshop kunder. Och klubben riskerar att få färre medlemmar än vad som skulle vara möjligt.


Så här års kan jag spela när jag vill, men jag vet hur det blir i juli och augusti. Om jag inte bokat flera veckor i förväg så måste jag vänta på att en klubbtid blir ledig. En tid som jag inte kan boka dagen före. Det kan innebära att man som medlem måste åka till golfbanan tidigt på morgonen för att eventuellt hitta en tid före klockan 14.


Inte konstigt att golfklubbar tappar medlemmar.


Kommentarer
Postat av: Lennart H

Hej

Att vi inte höjt greenfee som de andra klubbarna gjort som tappat besökare, var en av motiveringarna till att vi blev årets golfklubb. Man menar att vi inte skinnar golfspelare, det skall vi vara stolta över.

2008-05-31 @ 10:20:28
Postat av: Ulf

Jag menar inte att vi ska "skinna" besökare. Vi ska ha så låg greenfee som ekonomin tillåter. Men inte så låg att efterfrågan blir större än tillgången på golftider.



Vi har ingen stor glädje av alla positiva lovord om det blir svårt för greenfeegäster att hitta en ledigt tid på banan.



Redan förra året tvingades en del boendeanläggningar tacka nej till gäster som ville spela golf eftersom det inte fanns tider.



Men visst är det en svår avvägning.

2008-05-31 @ 18:38:47
Postat av: Lennart H

Men är inte detta perfekt, efterfrågan större än tillgången.

Det är ju detta hela golfsverige sträver efter. Varför är det så hos oss då, jo vi har en produkt alla vill åt.

Jag tror inte att man åker långa vägar till Idre för att vi har en lägre greenfee än andra.

Däremot kan vi ha en lägre greenfee än andra för att vi är populära.

Är inte tanken att vi skall fylla banan med en kombination av greenfeegäster och medlemmar.

2008-06-01 @ 09:57:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0