Såg nyss delar av en dokumentär på TV

En fransk dokumentär om livet i Gaza.

Mellanöstern med alla sina konflikter kan kännas obegripliga och omänskliga för oss.

Jag bryr mig inte. I alla fall inte mycket. Men jag undrar och är nyfiken. Jag försöker i alla fall förstå. Och jag måste varje gång som jag ser ett reportage eller en dokumentär försöka nollställa mina tidigare intryck och lyssna kritiskt.

Nu har jag min son i närheten som kan ge rapporter som jag ofta förstår bättre än de rapporter som ges i nyhetsmedia.

Per studerade internationella relationer och har nu tillbringat ett antal månader i Mellanöstern och rapporterat hem i olika tidningar från sin nuvarande bostad i Kairo.

Det skulle inte falla mig in att försöka förklara vad som pågår och varför. Men på något sätt verkar det vara det gamla vanliga. Makten och pengarna regerar. Övriga försöker göra sina röster hörda med tillgängliga medel.

Undrar varifrån alla vapen kommer? Och ammunitionen? Var tillverkas den? Och den verkar ju vara billigare än några riskorn med tanke på hur dom skjuter i luften i alla möjliga sammanhang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0