Klimatberedningen och bensinpriset.

Anders Wijkman måste vara det hittills värsta exemplet på hur en politiker med total okunskap kan få delta i viktiga diskussioner om våra liv.


Jag såg Agenda och kunde konstatera att han var oförberedd och okunnig på nästan varenda fråga. Ibland svävade han på målet och ibland tvärljög han.


Men en sak måste jag fundera över offentligt. Flyget kan enligt Klimatberedningen inte drabbas av höjd skatt på CO2 eftersom den är så internationell.... VA!  Vi som bor på gränsen till Norge kanske också slipper höjd bensinskatt om vi kan visa att vi ofta är utanför gränsen med vår bil?

Skämt åsido: Det vore väl skitenkelt att lägga en extra skatt på varje flygresa utomlands. Den behöver ju inte läggas på flygbränslet.

När det gäller bensinskatten så drabbar det ju oftast den som använder bilen. Samma sak borde kunna gälla för flyget.


Läste lite kommentarer om inslaget i Agenda på någon blogg. En person tyckte att det var jättebra med höjt bensinpris i kombination med högre avdrag för resor till jobbet. Det skulle eliminera all nöjeskörning tyckte han. Jo jag tackar. En storstadsbo har beskrivit sitt liv.

Vi bör nog flytta... vi är för få för att kunna få något inflytande...


Kommentarer
Postat av: Stig-Arne

Med anledning av ditt förslag på extra flygskatt!Visst kan man lägga extra skatt på det mesta.
Man kunde ju lägga en extraskatt på alla utländska bilar och övriga varor som tillverkas utanför Sveriges gränser, så fick vi ju sälja mer av våra egna varor, åtminstånde till Svenskar. Men vad händer då med vår export till andra länder.
Sak samma gäller med resandet. Vad är det som hindrar andra länder att inte lägga straffavgifter på turistresor till Sverige? Visst skulle det vara bra för klimatet men desto sämre för turistnäringen.
Får "miljömupparna" hållas så är det en tidsfråga innan du får lov att åka till Mora för att tanka din bil när alla mindre bensinstationer är nedlagda. Hur miljövänligt blir det att åka 30 mil för att fylla tanken. Sen när du kommer hem så kan du inte åka så särskilt många mil innan det är dags för ny tankningsresa.
För att inte tala om de turister som kör hit söderifrån och "glömmer" tankningen i Mora.
Hur ofta tror du dom kommer hit igen på semester?

2008-03-05 @ 13:19:48
Postat av: Ulf

Hej Stig-Arne.

Jag håller helt med dig om att det är fullständigt korkat att försöka straffa import av varor och tjänster.
Förstår inte varför du halkade in på det spåret.

Flygturismen från Thailand, Turkiet, Cypern eller Kanarieöarna till Sverige är nog försvinnande liten. Så inte tror jag att det gör så mycket om de länderna skulle bestraffa resor till Sverige för att hämnas...
eller hur du menade.

Om dom följde initiativet och gjorde likadant så behövde dom inte lägga skatt på flygbränslet. Och snacket om att flygtrafiken är internationell och inte kan bidra med skatter för CO2-utsläpp är ju bara löjlig. Mäktiga internationella koncerner har duktiga lobbyister, och vi har okunniga politiker.

Men främst skrev jag mitt inlägg för att påpeka hur vansinnigt det är att beskatta privata bilresor när det är varutransporter, flyget och sjöfarten som åstadkommer mest utsläpp. Och som ökar mest!

Och att kompensera genom ökade avdrag för resor till jobbet är ju helt fel väg att gå. Är det någon gång som det finns möjlighet att åka kollektivt eller samåka, så är det ju när man åker till och från jobbet.

Jag ska vid tillfälle skriva ett förtydligande inlägg om vad jag tyckte om Anders Wijkmans uppträdande i Agenda. Han sitter i en klimatberedning som verkar ha noll koll på vad det handlar om. Man kan ju bara hoppas att han är den i beredningen som begriper minst?.

2008-03-05 @ 14:28:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0