Jag är ingen expert på Mellanöstern

Libanon, Syrien, Jordanien, Israel, Iran och (USA m fl).

Jag har nyss sett en dansk dokumentär på TV1.
Mycket intressant.

Visserligen byggde hela programmet på intervjuer med två kvinnor som av många nog uppfattas som överklass och udda i sammanhanget.

Efter våra mått så var det bara två vanliga kvinnor som berättade om sina erfarenheter och visade vad som hände under och efter inbördeskriget. Jag såg inte hela programmet och är dåligt insatt, men det väckte min nyfikenhet.

Men en sak vet jag. Massmedia ger snabbt en lättillgänglig och säljande bild av vad som sker utanför grindstolparna. Den som vill veta mer och försöka förstå får anstränga sig ganska mycket.
 

I efterhand visas nästan alltid en annan och mycket mer nyanserad bild. Men den versionen får inte samma utrymme och trovärdighet som de reportage som upprörde och upphetsade när det hände...


Se programmet om det går i repris.

Även om det inte påverkar klimatet ;-)

Varken CO2 från din semester eller Metangaser från pruttande kor påverkas av att du försöker förstå vad som händer i världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0