Glad Påsk!

Hade tänkt göra en kul påskhälsning till alla läsare.

Men mina försök blev lite töntiga så jag gav upp. Lånade därför en fin påskbild från min dotters blogg.

image790

GLAD PÅSK!

Lärde mig ett nytt sätt att koka ägg på TV i morse.
Har inte provat, men vill ändå förmedla tipset eftersom det var en gourmetkock som berättade:

Koka upp och ställ omedelbart åt sidan i 30 minuter.

Ska prova den metoden någon gång. Om locket ska vara av eller på vet jag inte, men jag ska prova utan lock först.
Jag vill helst ha kokta ägg med stelnad vita och krämig eller lös gula. Hård gula blir smuligt sträv i munnen tycker jag.


Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Jag brukar koka upp, lägga på ett lock, och sedan direkt stänga av plattan.

Låt sedan koka lika många minuter som vanligt.

2008-03-22 @ 18:51:46
URL: http://www.gardsio.se/minblogg.htm
Postat av: Ulf

Tack Jonas.
Det går ju snabbare. Och jag litar på din känsla för läckra ägg.

Min vanligaste metod har varit att lägga äggen i kallt vatten, sätta på plattan och glömma dom. Oftast har jag hört när det börjat skramla i kastrullen, stängt av och väntat lagom länge. Ibland har det blivit perfekt och ibland lite mindre bra. Ibland riktigt ägglikt löst :-)

2008-03-22 @ 19:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0