Fotboll!

Jag såg Sverige mot Brasilien i en VM-final!

Eller vad det var. Vi satt i personalmatsalen (Malmgården  tror jag att det hette) på Oxelösunds Järnverk..
Pappa och jag. Och många fler.

På samma arbetsplats lödde jag under min ungdom ledningar till roliga belysningar till festtårtor för personalen.

Glasstårtor på en isbotten med inbyggd belysning. Belysningen var inte radiostyrd på den tiden. Den blinkade inte heller. Den bara lyste upp glassen underifrån.

Och festtårtorna var inte avsedda för personalen. Det handlade om representation. Ofta lyckosam.

Dom hade nog många kul fester i källaren med stengolv, kakelväggar och gott om golvrbrunnar framför baren. Alla eventuella spyor från de som druckit för mycket av importerat vin eller öl stannade lokalt.

Mitt starkaste minne är kylrummet.

Snacka om lokal produktion! Vi gjorde mycket själva förr... med händerna alltså.

Energin och klimatpåverkan funderade vi inte över. Möjligen tyckte vi redan då att kärnkraft var ett bra sätt att flytta problemet väldigt långt fram i tiden.

Men nu ska jag se fotboll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0