Bensinskatter, klimat och orörd natur..

Jag såg Agenda igår och lyssnade bland annat på en diskussion om höjd skatt på bensin.

Jag blev så upprörd att jag nästan började prata högt och darra. Undvek därför att omedelbart kasta mig över tangenterna och skriva några kommentarer och egna funderingar.

Men nu börjar jag bli upprörd igen... bara genom att försöka kommentera  

Att ge är populärt. Det har vår regering fattat.

Man ger minskad skatt för de som jobbar. 

De som jobbat fram till ålderspension tittar på och undrar vad som pågår.
De som varit hemmafruar och aldrig jobbat utanför hemmet undrar vad som pågår.

Man ger pengar till familjer som hjälps åt med att vårda sjuka barn.

De familjer som består av en ensam mamma eller pappa undrar nog vad som pågår.
De familjer som har hjälpts åt utan gåvan från staten undrar nog vad som pågår.
De familjer som saknar barn undrar nog vad som pågår.

Man ger kontanter till de som köper nya bilar av viss sort.

De som vill köpa en bra, bensinsnålare och begagnad bil undrar vad som pågår.
De som beslutar sig för att sälja bilen och åka kollektivt undrar vad som pågår.

Och i samtliga fall undrar jag:

Är besluten bra för Sverige och räddar världen, eller är de bara otäckt populistiska och egoistiska.
Är besluten bara anpassade till vad som för tillfället är populärt?
Är deras offentliga debatter bara ett spel som ingår i kampen om popularitet?

Och vem ska betala det dom delar ut? Är det kanske vi som betalar skatt?
Kanske kan man skinna oss på hur mycket som helst genom att få oss att betala för att hindra en global utveckling som vi inte kan påverka.

Kul att vara regering idag. Dela ut hur mycket som helst och ta in hur mycket som helst i andra ändan med hänvisning till en mild vinter.

Återkommer i ärendet om bensin och CO2 när pulsen har återgått till nästan normal... kanske  i slutet av veckan.
Måste kolla upp en del fakta först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0