Miljö och klimat

Vintertid kan man bli sjukt förbannad på populistiska beslut hos regeringen som vägrar att skydda några fjälltoppar  i södra fjjällkedjans utkant för skövling genom att förbjuda byggande av  linbanor.

Men med linbana upp på Nipfjället skulle kanske fler göra färre spår i terrängen.

Dom tycker att några liftstolpar och några skidåkare på snö ska skända och förstöra ett "Nationalberg". För så beskrevs projektet av en journalist på DN som fick stor genomslagskraft.

Nej jag skojar naturligtvis. Det handlar om att skalbaggar, myror, fåglar och andra viktiga småttingar kan rädda världen om dom får var i fred just nu

Städjan i bakgrunden. Nästan som i utkanten av en storstad.

De högsta monumenten som mödosamlat staplats av besökare är över två meter.

"Den orörda naturen ska visa sig bli vår största tillgång"


Så skrev Göran Greider i samband med att regeringen avslog liftar till Städjan.
Jag har ställt tre frågor till Göran Greider efter det.

Hur ska det gå till?
När då?
För vilka?

Men han svarar inte. Ibland har han antytt att han vill ha en insändare från mig att bemöta, men jag har bara bett om en förklaring på hans egna inlägg....

Och Christer Gruhs på DD är av samma sort. Tycker som Göran eftersom det verkar vara populärt med klimathot och liknande. Men vad det skulle ha att göra med utveckling av turism och naturskydd i norra Dalarna fattar jag inte.

Men jag bor ju inte i Stockholm. Jag sitter ju inte i regeringen och funderar på var väljarna finns. Jag jobbar inte på en tidning som säljer fler tidningar på att skriva kul artiklar som lockar många läsare.
Jag jobbar inte heller på en tidning som kritiskt granskar och vågar ifrågasätta. Dom är få numera.

Min lilla "Bloggtidning" med ett femtiotal läsare kan tycka utan att fråga vare sig chef eller opinion.

Jag tycker att det är kul med de tydliga spåren av mänsklig aktivitet på kalfjället.

Men varför kan det inte få utvecklas mer av sällsynta växter, kryp och lokala bakterier... varför ska vandringskängor och mänsklig aktivitet få störa en naturlig utveckling? :-)

Hoppas alla läsare förstår ironin...

Man tror att världen blir lyckligare om allt bevaras som det var för trettio år sedan. Löjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0