Dimma i byn i morse och sol på fjällen.

Anki och Gunnar reste i morse till Funäsdalen för att spela golf, men jag avstod att följa med på grund av knepig väderprognos. Men eftersom dom bor på Idre Fjäll ovanför dimman så steg dom upp tidigt idag och for iväg i strålande sol. Dom fick nog en kul runda i fint väder.

Ska bli kul att höra hur det gick....

Jag tog mig till Idrefjällens GK när dimman börjat lätta och hittade en tid med Elis A, och med Roger och sonen Sebastian från Orust.

Medan jag väntade på mina medspelare och en kaffe och macka på restaurangen började personalen dyka upp.

Angela är glad som vanligt och jobbar i golfshopen. På cykel kommer en trevlig tjej som arbetar i restaurangen och studerar i förbifarten svingtekniker på tians Tee utan att tappa balansen.

Roger hade 7 i hcp och Sebastian som spelat i ett år hade 11. Sebastian är 14 år. Elis hade Laisa med sig och spelade bra. Hur gammal Laisa är minns jag inte, men Elis är några år äldre.

Fotografen var inte tillräckligt auktoritär för att få en bra bild i väntan på hål 5. Inte Elis heller eftersom Laisa visade ryggen i ett så viktigt ögonblick ;-)
Jag föreslog att Elis skulle placera Laisa i papperskorgen, men tyckte väl samtidigt att det var lite väl mycket begärt.


Här gör Sebbe en gest. Jag vet inte om det är för att jag försökte få Elis och Laisa ut ur skuggan, eller om det är för att Laisa hellre tittade på Elis än mig när det skulle fotograferas.

Men det blev bad lite då och då. På hål 16 var Laisa i Himmelriket..


Hoppsan. Vände bilden fel.

Mysigt här, men jag simmar nog inte ut så långt. Där brukar det ju plaska så otäckt så ofta... man vill ju inte ha en golfboll eller knockad fisk i huvudet..

Vi hade trevligt och gick i lugn takt på fem timmar och tio minuter. Min syn på jobbet som Banvärd kommer inte att förändras efter det här. Och visst hade vi en trevlig runda. Vi fick spela som om vi hade en egen bana utan stress, utan kö, och utan folk som stressade på bakifrån. Men fem timmar och tio minuter är onödigt lång tid.

Eftersom vi tappat lite mot mitt schema på fem timmar så tog vi fem minuters paus istället för de tio som tycks vara tillåtet. Och på hål 14 var vi ikapp och fick vänta lite skönt och välbehövligt efter Mördarbacken.

Men bollen bakom oss, som aldrig varit tätt bakom oss, försvann lååångt bakom oss efter fikapausen!

Idag blev det kanske en rondtid på fem och en halv timme helt i onödan.  Jag hoppas att jag har fel.
Vi hade också kunnat gå på fyra och femtio utan att spela vare sig bättre eller snabbare om det hade flutit på bättre.

- Med golfbil så räcker det med en Banvärd.
Utan golfbil är två Banvärdar en Banvärd för mycket såvida inte en cyklar och har koll på aktuell rondtid för dagen.
Tomma hål eller några som letar länge i skogen eller slår både kort och snett är inte problemet. Det är en del av golfen. Golf är svårt, och tappar man ett hål i tempo därför att man slår långt och inte hittar en sned boll, så kan det vara inhämtat två hål senare.

Som Banvärdar bör vi alltså ha koll på aktuell rondtid för dagen och hjälpa de som är gäster för första gången. Oavsett om dom är på hål 1 eller hål 8. Och i pausen efter nio hål...

De som spelar banan för första gången kan behöva extra hjälp på hål 1, hål 5 och hål 8. Och det ger resultat på många sätt. Överraskande glada förstagångsbesökare och kortare rondtider utan stress.

Våra greener lär ska bli snabbare. Dom är ju grönare än många av våra besökare söderifrån någonsin har sett. Men det är inte färgen på greenerna som är intressant. Den jämna och förutsägbara rullen är viktigast.

- Vi får se om det kanske händer något kul att skriva om när det gäller våra greener.
En kul och enkel överraskning för våra gäster och medlemmar vore om greenerna blev dubbelt så snabba. Då måste inspelen landa mer precist och nedslagsmärken kanske syns tydligare och lagas oftare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0