Bil och kafé

1988 öppnades Källarbackens Kafé i Kättbo. Samtidigt tillverkades min numera luggslitna SAAB.

Det var jag, Anki, Anna och Per som bosatte oss i Kättbo och renoverade och restaurerade ett gammalt hus i Kättbo och öppnade ett litet kafé sommartid.

Anki bakade och skötte kafét, och barnen gick i skola i Gävunda. Jag veckopendlade till ett dataföretag i Borlänge i starten och dagpendlade så småningom.

Innan vi öppnade kafé var det bara en fastighet vi köpte som fritidshus. Ett bostadshus, en affärslänga som hade inrymt post, affär (som var först i Sverige med gummistövlar importerade från USA) och en liten fabrik som hade tillverkat skidhållare för biltak (först i Norden). Men allt var nedlagt och förfallet sedan många år.

Efter skillsmässa och utflyttade barn sålde jag fastigheten billigt.

Nu är det ett tyskt par som tagit över ett delvis ombyggt Källarbacken och som efter flera år av krångel lyckats starta verksamhet igen. Jättekul!


Utbyggnaden som förra ägarna gjorde stör mitt estetiska sinne, men det är väl praktiskt... kanske.

Inredningen är helt annorlunda med undantag av kakelugnen.


Men visst är det ett mysigt gammalt hus?



Mysigt.
Hoppas att det går bra för Renate och Peter Hillmer!

Hoppas att det går bra för min SAAB också, den är ju inte alls lika gammal som huset i Kättbo, men jämnårig med kafféet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0