Kul hockey och kul antikrunda på TV

Inspirerade mig till att fortsätta mina arkeologiska utgrävningar här hemma..

Kanske det var Smurfsamlaren i antikrundan som fick mig att leta fram gamla prylar från förr..
Jag höll på med modellflyg som liten knatte, och återupptog det i liten skala när jag fick egna barn.

Anna låg i barnvagn när vi bodde i Paris och jag byggde modeller som flög med hjälp av kolsyredrivna motorer. Kul saker som var väldigt små och finurligt konstruerade. Små motorer som var lite större än en tumnagel och hade en kolv i en cylinder. I toppen på kolven fanns en liten pinne. I toppen på cylindern låg en kula som pinnen lyfte så att kolsyran kunde trycka ner kolven och så vidare... 

Tyvärr är ingen av de motorerna eller flygande modellerna i livet.

Men jag hittade annat.
image494 
Den övre satt i en tjutande linkontrollerad sak som skulle flyga runt, runt och runt. Stackars Per fick agera starter medan pappa Ulf höll i linhandtaget. Per gjorde sitt och höll för öronen medan pappa fick fygmaskinen att stiga mot skyn och gå rätt i backen..

Den undre skulle föra ett segelflygplan högt upp i skyn.

Utan hjälpmotor seglade den vackra skapelsen från kyrkbacken i Kättbo rätt in i timmerväggen på ett för tillfället obesökt fritidshus. Några decimeter vid sidan av fönsterkarmen till vardagsrummet blev det tvärstopp. Och då hade vi ändå radiostyrning på den vackra skapelsen.

Jag hade engagerat en grupp småttingar i en kurs i modellbygge och modellflygning på den tiden. Mycket limma och klistra och en del spännande flygäventyr.

Nästa bild visar en helt oanvänd motor från några år senare. Ganska mycket större.
image495
Ljuddämparen är tjusig..

Men det dröjer nog några år till innan jag återupptar den hobbyn.

Ska fortsätta mina arkeologiska utgrävningar så att jag har det mesta på plats innan golfsäsongen börjar.

Men inte just i väll. Nu ska jag läsa de sista sidorna i en bra bok av John Grisham. "Den oskyldige mannen". Handlar om rättsväsendet i en amerikansk småstad. Fängslande, annorlunda, otäck men full av lågmäld humor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0