Körde lite bil idag

Släppte väl ut koldioxid så att det motsvarade en pytteliten del av alla utsläpp som bilar i Malmö eller Göteborg släppte ut under de 15 sekunder som det tog mig att backa ut ur carporten. 

Jag kanske skulle rulla ut bilen ur carporten för hand för bidra till att hejda klimatförändringen. Eller åka tunnelbana.

Båda alternativen känns omöjliga att uppnå.  Jag är för klen och vi har ingen T-bana.

Men vänta bara. Snart hankar jag mig fram med rollator och blir väldigt klimatvänlig. Borde inte det premieras på något sätt?

"Rollatorskatteavdrag" för att få hjulen att snurra och fler i arbete. Det kan ju bli jättemånga nya jobb om man sliter ut fler rollatorer på kortare tid.

Man kunde ju ha mätare och GPS på rollatorerna så att avdraget blev större ju mer man körde dom.

Kommentarer
Postat av: Lennart H

Hej Uffe
Nu måste jag ge mig in i din debatt!!!!!!!, bilar är inte så farlig, om vi kör energivänliga och miljöanpassade sådana, katalysatorer som är hela, och miljöbränsle. Men har du en bil som du måste köra på "högoktan" då spyr den ut miljjögifter.
Tack för ordet

2008-02-22 @ 14:54:46
Postat av: Ulf

Hej Lennart.

Du har delvis rätt. En gammal bil är troligen ett större miljöproblem än en ny.
Men vilken miljöpåverkan har tillverkningen av en ny bil?

Jag har aldrig tankat högoktanig bensin eftersom bilen alltid fungerat bra på 95 oktan(enligt instruktionsboken).

När det gäller utsläpp av gifter så har jag noll koll. Jag är mest intresserad av den konstiga sammankopplingen av bilar med klimatet.

Och mina inlägg i bloggen kanske kan uppfattas som debattinlägg. Men mest är det väl en monolog, men med en förhoppning om dialog.
Hälsar
Ulf

2008-02-22 @ 15:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0