Skidåkning på juldagen

Ove och jag åkte intensivt i tre timmar på Idre Fjäll.

Det började med mulet väder utan vind och i behagliga minusgrader. Men de första åken var inte så roliga på grund av brist på kontraster i snön. Man njuter inte på samma sätt av åkningen när man inte ser underlaget tydligt. Ibland ser man inte farten heller när det är kontrastlöst. Men som tur var så fanns det många fler åkare i backen så att man fick referenspunkter...

Men efter ett par åk så lättade molnen och Ove utbrast "Soool på gång"

Jag lyckades bränna av bilden mitt i "Soool". Bra fotograf alltså.

Efter lite stretchande så blev det nu riktigt åka av.


Vi hann också träffa lite bekanta. Classe körde sina miniskotrar som vanligt. Urban jobbade i Testcentret och kände inte igen Ove förrän jag klev in. Aha, golf! Då kopplade han.

I Ostbackarna träffade vi Jonas som åkt sig svettig på Telemarkskidor.

När vi åkte sexstolen över infarten till Askeland såg vi Trond som skottade snö och pysslade om både stora och små. Ove ville hälsa och kom blixtsnabbt på det rätta anropet när vi susade förbi högt över huvudet på Trond.

"FORE!" skrek Ove, och Trond hukade sig blixtsnabbt men reste sig lika snabbt och vrålade "GOD FORTSÄTTNING!".

Och det blev sol! Tre dagar i rad med perfekt underlag och härligt väder.


Rendalssölen i Norge är ett mäktigt fjällmassiv. Tog bilden innan vi åkte hem efter skidåkningen.

Men bilden är lite fusk. Så länge åkte vi inte.
Jag gjorde den betydligt mörkare i Photoshop och med mer kontrast för att få den rätta känslan för avslutningen på en härlig skiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0