Är man Älvdaling om man bor i Idre?

Inte vet jag.
Samma kommun är det, men det är ändå långt till Älvdalen. Ett annat och mer lättbegripligt språk har vi också här uppe i fjällvärlden.
Men visst är det exotiskt med ett unikt språk där nere i gränstrakterna till Mora kommun.
I vår utsträckta kommun som gränsar till Norge.

Det här gänget är från Älvdalen. Dom är Älvdalingar allihop tror jag. Älvdalingarna är i alla fall hårt engagerade i Dansbandskampen.


Jag har sett något avsnitt på TV och imponerades då av den ovanstående mannens showande.

I övrigt har jag ingen uppfattning. Och eftersom jag inte är Älvdaling så kan jag inte engagera mig mycket.
Även om jag tycker att dialekten där nere är härligt skön att lyssna till när dom "svenskar".

Larz Kristerz heter dansbandet som oväntat gått till final i Dansbandskampen på TV. Lycka till säger jag, men hoppas inte på mina röster. Ingen annan heller...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0