Golf och Snörgolf..

Jag hade inte anmält mig till Snörgolfen eftersom jag tycker att det är fel att lägga en så rolig, men jippobetonad tävling mitt på dagen en Söndag.

Dessutom behövde jag träna för att försöka hitta en riktig golfsving. Jag gick därför nio hål ensam och kunde då och då slå om slagen för att hitta rätt... Jag hade dessutom en fyrboll framför mig som jag inte ville jaga i hälarna, eller stressa genom att visa mig på varje Tee.

Senare gick jag nio hål till med Maj och Agneta från röd Tee. Agneta hade Kurt med som Caddie.

Jag smög upp kameran ibland...

Maj skickar iväg bollen så att den blir avlång på hål 8  :-)

Agneta spelade väldigt bra och gjorde 20 poäng. Nytt hcp nu alltså.

Därefter blev det fotografering av snörgolfare, men först en paus där jag roade mig med att studera Tiger...

Jasons trevlige vovve som undrar vad gubben sysslar med.

Han heter alltså Tiger och är snyggt randig och har full koll på vad husse, matte och hussesmamma pysslar med i och omkring restaurangen.


Nu är det något på gång...


Bettan på gång. Kul, då blir man verkligen omklappad.

Snörgolfarna hade kul, och några spelade väldigt bra medan andra inte hade fått en tydlig beskrivning av reglerna.

Hinder är ju inte längre hinder som i vanlig golf, utan mer som ett besvärligt läge i skogen, eftersom snöret får användas för att förbättra läget över allt utom på Fairway. Och när snöret används handlar det om placering, inte om dropp av bollen.

Du kan exempelvis snöra upp dig ur en greenbunker mot flaggan eller snöra dig till en liten lämplig sandkudde i bunkern. Du kan även snöra dig till ett bättre läge i ett vattenhinder. Därför är vanliga regler om att man inte får grunda klubban i hinder inte tillämpliga när man använder snöre.

Men, om man använt snöre för att placera bollen i ett bättre läge, så gäller naturligtvis de vanliga reglerna om att inte grunda klubban i ett hinder! Samma sak gäller om man inte använder snöre. Vill man spela bollen som den ligger så får man inte förbättra läget med klubban eller på annat sätt.

Det påstår i alla fall jag. Men det måste finnas klara regler för varje "jippotävling" av det här slaget eftersom det är ett golfspel utanför normala golfregler.


Skalman och Stefan knipsar en bit snöre för att tjäna ett slag på hål 4.


Blivande segrare? Tre Birdies efter fyra hål. Men startnerverna, eller vad det var, bidrog med en Bogey på hål 1.


Snörgolfarna droppade in på sista hålet. Några med pyttelite snöre kvar, andra med gott om snöre.


Den här putten hade exempelvis inte behövts eftersom det fanns snöre kvar till den och lite till...


Här fattades det en decimeter snöre trots ursinnigt dragande...

Banrekordet slogs med hälp av snöre. :-)

Bra spelat!

Peter och Anders hjälptes åt med vinnartalet på ett finurligt sätt.

Tvåorna spelade också väldigt bra. 68 slag.


Treorna spelade också bra, men slutade på mer normala 74 slag.

Hasse är jättelycklig men Birger och Dennis är inte lika glada som efter avslutad rond:

Dom hade spelat bra stundtals och hade god hjälp av Annika som gick med som Caddie.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0