Snabbt ökande flöden...

Jag hade tänkt slå några hinkar på golfbanan och ta en tur till Klingforsen för att dokumentera vårflodens tillväxt.

Men på Foskrosvägen mellan byn och golfbanan hade en liten stillsam bäck i skogen blivit en ganska stor bäck.
Och då menar jag  STOR och jag menar vägen.

image733

Jag tog mig igenom lite försiktigt men vände snabbt och tog ett par bilder i motljus.

image734

Vattenflödet över vägen var tio meter brett och nästan tre decimeter djupt som mest.

Det blev därför varken golf eller fotografering av Klingforsen. Jag vågade inte bli kvar på "fel" sida om bäcken. Om vägen skulle rasa så skulle jag tvingas ta mig hem via Härjedalen. Utan bensinmackar efter vägen och utan garantier för att vägarna bortöver är körbara...

SMHI´s varning för höga flöden i små och medelstora vattendrag är befogad. Men nu kommer väl varningen att bli klass 2 eller 3 snarare än klass 1.

Med den här takten kanske golfbanan är delvis spelbar till kommande helg, men kanske inte åtkomlig utan forskajak och ett frenetiskt paddlande uppströms... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0