PEAB har svarat!

Tydligen är det så att vi ska sänka farten när det saknas reflexer och därmed ska olyckorna minska...
varför inte sluta ploga också...

Här är svaret:

" Hej Ulf

Jag ska försöka ge dig ett svar på din fråga.

Vi utför vinterväghållningen inom driftområde Älvdalen på uppdrag åt vägverket. Det som har hänt är att kravet på reflex på snöstörar har tagits bort.

Det innebär att den utmärkning vi sätter upp i form av ruskor endast är till för plogbilsföraren för att han ska veta hur långt ut han kan ploga.

Det är billigare med ruskor än med snöstörar med reflex. De snöstörar som vi har fått över använder vi på det vägnät som fortfarande har krav på reflex. Det är givetvis så att vi får en lägre ersättning från vägverket när vi använder ruskor, vilket innebär en besparing för vägverket.


Beträffande frågan angående trafiksäkehet finns det forskning som visar på att hasthigheten blir lägre på vägar utan reflexer, vill du få ytterligare information kring detta ber jag dig att ta kontakt med Vägverket.


Jag hoppas att jag har kunnat svara på din fråga


Med Vänliga HälsningarJonas Lilja

Arbetschef

Peab Sverige AB

Region Anläggning Nord

Box 1

801 02 Gävle "

Men tydligen är det så att visa vägar fortfarande har krav på reflex. D v s där kan man tillåta fler olyckor på grund av högre hastighet, eller??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0