Gå på bio.

Vi har en suveränt bra biograf i Idre. Vi får ofta se premiärfilmer samtidigt som storstäderna har premiär. Och det fungerar tack vare digitaltekniken och några entusiaster i Idre.

Men fungerar bio i glesbygd? Vad är bio?

Jag förknippar bio med massor av folk i en växande biokö, popcorn och en ström av tjattrande människor som spanar in varandra innan ljuset sakta släcks i salongen och reklamfilmerna börjar. Alla sjunker ner i sköna fåtöljer och ser fram mot filmen.

Efter filmen kryllar det av människor som yrvaket tjattrar efter det att ljuset tänts, och alla vandrar hemåt i natten med olika intryck... en del träffar kompisar, andra bara kramas eller promenerar hem och byter några ord om huruvida filmen var bra eller ej. 

Jag hoppas att entusiasterna orkar fortsätta så att vi får en bio i Idre. För det är verkligen ett kul tillskott i byn.

Jag har själv inte varit där än, men den dagen kommer väl. Däremot har jag under min förkylda period hyrt fimer på Shell. Ibland två per dag.

Nyss såg jag en märklig film om teambuilding i ett vapentillverkande företag. En skräckfilm med ett budskap. Jag fattade kanske inte riktigt budskapet, och den största behållningen var att jag inte lyckades få svensk undertext.

Först startade filmen med Isländsk undertext, tror jag, sedan med norsk eller dansk.. Jag provade alla möjliga knep och genvägar för att hitta svensk undertext till filmen, men gav upp.

image238
Kom igen! Ni är skitvälkomna hela bunten!

image239
Det är fem vackert sjuka och stöddiga som vill döda oss, -

image240
- så du kan be Enterna att  hjälpa oss elller pissa på Alverna..

Hur filmen slutade tänker jag inte avslöja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0