Nu har jag läst rapporten från VTI

Jag länkade tidigare till rapporten jag fick från VTI om vägmarkeringar och kantstolpar.

Intressant läsning!

Den visar att vi kör lite fortare med bra vägmarkeringar och kantstolpar med reflexer. Men den handlar inte om vintervägar.

Nu är jag inte säker på att det är den rapporten som Vägverket lutar sig mot när man beslutat ta bort snöstörar med reflexer. Men jag hoppas på svar i mitten av nästa vecka när min nya kontakt på Vägverket återkommer från en tjänsteresa.

Min egen slutsats av rapporten är att vi bilförare känner oss otryggare, blir tröttare och kör långsammare om vi ser vägen dåligt.

Ingen stor nyhet alltså.

Jag kritiserar inte rapporten eller den omfattande studie som ligger till grund för rapporten. Vi ska vara tacksamma för att det forskas och utreds hur vi beter oss i trafiken med olika typer av vägmarkeringar och kantstolpar.

Men de slutsatser som Vägverkets tjänstemän drar i sin besparingsiver är jag väldigt tveksam till.

Farten bryter, krossar och dödar - eller något liknande - var ju en kampanj för några år sedan.

Snart kommer väl en ny kampanj där man vill visa hur farten dränker jorden i smältande polarisar...

Att en pigg förare som kör lite fortare med bra sikt kanske är en mindre säkerhetsrisk än en trött förare med dålig sikt kommer då inte att ha någon betydelse alls i Vägverkets åtgärder på våra vägar.

Vad betyder en busslast människoliv på Rv 70 om det kan rädda jorden från undergång? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0