Julresa

Imorgon far jag söderut.

Inte så långt som till Egypten, Grekland,  Alperna eller Skåne. Jag åker till Örebro.

Men såvitt jag har förstått så lämnar jag en snörik och vit vnter och passerar "gröngränsen" någonstans söder om Mora.

Måste berätta om några av fördelarna av att bo i Idre.

- Vi har oftast vinter när det ska vara vinter.
- Vi har en vår som snabbt blir sommar när det ska vara sommar.

För ett par år sedan hade vi minus 35 i några dagar i sträck runt jul och nyår.  Jag försökte starta min SAAB efter några iskalla dagar. Jag skulle resa söderut för att träfffa son och dotter.
Njyejjj, njyej, njej. nej. Så lät min SAAB.

Tog en kort promenad till Jan-Erik på Shell som följde med mig hem och kopplade in värsta sortens startkablar.
Oljan i motorn var tjockare än sirap. Oljestickan blev hur lång som helst när man drog upp den...

Jan-Erik var inte handfallen. Han bogserade ner mig till smörjgropen och skickade ner mig med en eldkastare under motorn. Efter en stunds swoschande eld under motorn så var det dags att ta nästa steg.

Plocka ur ett tändstift, blås rent med eldkastaren. nästa stift, o s v.

Men det räckte inte.

Då löste Jan-Erik problemet genom att hålla tändstiftskabeln i handen en bit ifrån ett stift i taget. Kul darrning i handen kunde jag ana, men den ena cylindern efter den andra sprang igång.

Det räckte, och jag for söderut och firade Jul och Nyår och kom hem igen.

Nu ska jag fara söderut med läckage i kylarsystemet. Inte kylaren, inte slangar. Det är vattenpumpen som läcker i lagret.

Jan-Erik längtade verkligen efter att få hjälpa till. Jag såg det på blicken, men eftersom han inte hade en ny vattenpump i lager så gav han mig tipset att ladda upp med några dunkar vatten och lite glykol.

Ytterligare en fördel med att bo i Idre. Man bryr sig och man hjälps åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0