Gruvdrift vid Särnaheden?

Jag har länge tänkt forska vidare om vad det är för intressanta mineral som kanske är brytvärda i Siksjöberget och Ekorråsen.

Se artikel i MT från oktober.

Men när jag tänkte kontakta SGU för att fråga, så hittade jag ett remissvar  från SGU på kommunens översiktsplan för de norra delarna.

Sveriges geologiska undersökning

YTTRANDE Ärende nr 01-1209/2005
2005-10-04


Citerar en text som handlar om just den biten:


"De komplexa intrusionerna med karbonatit och alkalina bergarter nordväst om Särna bedöms vid jämförelse med globalt kända, liknande komplex kunna innehålla ekonomiskt intressanta mängder av såväl industrimineral (nefelin, apatit, baryt m.fl.) liksom sällsynta jordartsmetaller (REE)."


Det svaret räcker för att stilla min nyfikenhet. Eftersom jag ändå inte kan tillräckligt mycket för att förstå ett mer uttömmande svar...


Men det handlar alltså inte om bly och zink som det fortfarande finns stora mängder av längre norrut. I Vassbo var det ju bly och zink som utvanns. Men om det blir lönsamt igen är väl ingen som tror eller ens hoppas på?


Och när det gäller Siksjöberget och Ekorråsen så är det väl mest en fråga om hur stort område som berörs, och om det är fråga om att gå på djupet eller öppna stora dagbrott. Och en fråga om vad avfallet har för miljöpåverkan. Kanske kan det användas till att höja toppen på Idre Fjäll eller Fjätervålen eller bygga motorväg mellan Idre och Mora? :-)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0